Samochody elektryczne: jakie są koszty eksploatacji?
Samochody elektryczne zyskują na popularności nie tylko dzięki ekologicznemu wizerunkowi, ale również obietnicy niższych kosztów eksploatacji w porównaniu do aut spalinowych. Czy rzeczywiście jazda „na prąd” jest tańsza? Przyjrzyjmy się bliżej, jakie wydatki wiążą się z posiadaniem auta elektrycznego.
Koszt ładowania samochodu elektrycznego
Jednym z największych atutów aut elektrycznych są niższe koszty „tankowania”. Średnia cena 1 kWh energii elektrycznej dla gospodarstw domowych w Polsce wynosi około 1 zł (z opłatami). Jeśli samochód zużywa średnio 17 kWh na 100 km, oznacza to koszt około 17 zł na przejechanie 100 km.
Dla porównania – auto spalinowe zużywające 7 litrów benzyny na 100 km przy cenie 7 zł za litr to koszt około 49 zł na 100 km. Ładowanie z domowego gniazdka lub prywatnej ładowarki typu wallbox jest najtańszą opcją. Ładowanie na publicznych stacjach, szczególnie szybkich DC, może kosztować więcej – nawet 2–3 zł za 1 kWh.
Serwis i konserwacja – mniej części, mniej problemów
Auta elektryczne mają znacznie prostszą konstrukcję mechaniczną niż spalinowe. Brak skrzyni biegów, sprzęgła, układu wydechowego czy rozrządu oznacza mniej potencjalnych usterek i niższe koszty serwisowe. W praktyce właściciele samochodów elektrycznych muszą regularnie wymieniać tylko płyn hamulcowy, filtry kabinowe i opony.
Przeglądy serwisowe są tańsze, a wiele marek oferuje atrakcyjne pakiety przeglądów dla aut elektrycznych. Koszt obsługi rocznej EV może być nawet o 30–50% niższy niż samochodu spalinowego.
Koszt baterii – mit czy realne zagrożenie?
Najwięcej obaw wśród potencjalnych nabywców budzi koszt wymiany baterii trakcyjnej. Faktycznie, ceny nowych akumulatorów mogą sięgać kilkudziesięciu tysięcy złotych, jednak producenci udzielają na nie długich gwarancji – często 8 lat lub 160 000 km. Ponadto, statystyki pokazują, że degradacja baterii w większości modeli jest powolna i po kilku latach auta nadal zachowują ponad 80% pojemności.
Na rynku pojawiają się także firmy regenerujące lub sprzedające używane baterie, co w przyszłości obniży koszty ewentualnej wymiany.
Podatki, ubezpieczenie i inne opłaty
W Polsce samochody elektryczne są zwolnione z opłaty za podatek akcyzowy, a w niektórych miastach mogą korzystać z bezpłatnego parkowania w strefach płatnych oraz buspasów. To kolejne oszczędności, które warto uwzględnić.
Koszt ubezpieczenia OC i AC dla samochodów elektrycznych nie różni się istotnie od polis dla aut spalinowych – zależy głównie od wartości pojazdu i profilu kierowcy. Niektórzy ubezpieczyciele oferują jednak zniżki dla właścicieli aut elektrycznych.
Czy samochód elektryczny się opłaca?
Sumując wszystkie koszty, samochód elektryczny może być tańszy w eksploatacji niż spalinowy, zwłaszcza jeśli większość ładowań odbywa się w domu. Najwięcej zyskują osoby robiące większe przebiegi roczne, ponieważ niskie koszty „tankowania” szybko rekompensują wyższą cenę zakupu auta.
Warto jednak pamiętać, że inwestycja w EV to nie tylko rachunek ekonomiczny, ale także wybór bardziej przyjazny środowisku. Dzięki rozwojowi infrastruktury ładowania oraz spadkowi cen baterii, w najbliższych latach samochody elektryczne będą jeszcze bardziej dostępne i opłacalne.